Rapporter från Schibsted
Food & Grocery 2024
Krediter och Sparande 2024
Denna rapport bygger på en riksrepresentativ undersökning utförd av Schibsted i samarbete med Norstat i september 2024, med över 1 000 deltagare. Rapporten ger en…
Retail 2024
Under de senaste åren har retailers påverkats av en rad omständigheter som tvingat flera aktörer att skifta fokus från tillväxt till lönsamhet men nu kanske…
Inför Black November 2024
Schibsted Black Week/November är en återkommande undersökning kring hur konsumenter har agerat under senaste Black Week/November-rean. Undersökningen genomförs direkt efter reorna och presenteras under vår/sommar…
Försäkringsundersökning 2024
Schibsteds Försäkringsundersökning har genomförts åren 2019, 2022 och 2024 för att förstå behov och beteenden hos konsumenter gällande hem-, fordon-, person- och djurförsäkringar. Studien har…
Industry Report Mobility 2024
En undersökning från Schibsted om den svenska bilmarknaden och hushållens relation till varumärken och bilägande. Så ser deras liv med bilen ut idag och så…
Branschrapport Nyproduktion
Nedkortad version av en undersökning från Schibsted om svenskarnas syn på bostadsmarknaden med särskilt fokus på nyproduktion. Vi tittar även på synen på aktörerna inom…
Vinstudien 2024
I årets branschstudie om vin svarar vi bland annat på vilken design på vinflaskor som svenskarna tilltalas av, samt vilken inställning man har till att…
Undersökning Insamlingsbranschen 2024
En undersökning om hur givarna påverkas av omständigheter i världen och hur viktigt det är att bli igenkänd när känslor tar stor plats i kommunikationen.
Industry Report Elbolag 2023
En undersökning från Schibsted om svenskarnas syn på elbolagen, triggers för byte av elavtal, ekonomi och hur man når ut till konsumenter.
Hur mår Sverige 2024?
Hur mår Sverige 2024 är den tredje undersökningen inom temat, där vi analyserar den svenska befolkningens sinnesstämning och ekonomiska välmående. Vi utforskar aktuella orosmoment, synen…
Schibsted Attention Study
Att kunna mäta och följa upp sina marknadsinvesteringar är viktigare än någonsin på grund av det ständigt föränderliga medielandskapet och med cookiedöden runt hörnet. I…
Kreditundersökning 2023
Schibsteds återkommande Kreditundersökning ger insikter om de svenska hushållens belåning, med fokus på vad som påverkar och driver privatlån och bolån och andra krediter, samt…
Telekomrapporten 2023
I årets telekomrapport tittar vi närmare på vad som är viktigt på riktigt för konsumenter när de ska välja mobilabonnemang. Rapporten fokuserar bland annat på…
Reseundersökning 2023
En undersökning från Schibsted om svenskarnas reseplaner i en föränderlig omvärld. De flesta har inte undgått att resebranschen har haft några speciella år som påverkats…
Streamingbarometern 2023
Trenden är tydlig – svenskarna kan inte få nog av streaming. Det fastslår tv.nu i sin nya användarundersökning Streamingbarometern som analyserar trender på streamingmarknaden för…
Retailrapport 2023
En undersökning från Schibsted om konsumentbeteenden under lågkonjunktur Under de senaste åren har världen påverkats av en rad omständigheter som inte minst sagt har påverkat…
Branschrapport Hemelektronik 2023
Schibsteds rapport kring hemelektronik har som syfte att ge ökad insikt och uppdatering kring hemelektronikbranschen. Rapporten belyser svenska folkets kännedom kring de större aktörerna inom…
Hur mår Sverige 2023?
Schibsteds rapport Hur mår Sverige 2023? ger en uppdatering om sinnesstämningen hos svenska folket under den rådande lågkonjunkturen. Vi belyser de främsta orosmolnen just nu…
Schibsted Försäkringsundersökning
Schibsted Försäkringsundersökning I Schibsteds försäkringsundersökning från december 2022 kan man se att en majoritet av svenskarna är tydligt nöjda med sina försäkringar. Samtidigt är en…
En studie om den svenska streamingmarknaden
I den här studien tittar vi närmare på den svenska abonnemangsbaserade streamingmarknaden som erbjuder ett utbud av filmer, serier, sport och dokumentärer. Baserat på 1300…
Den svenska dryckesmarknaden
En rapport från Schibsted med fokus på vin. Rapporten syftar till att ge en bild av den svenska dryckesmarknaden idag, med fokus på vin. Förutom…
Dealbreakers: Svenskars vardagliga köpbeslut & avvägningar
En studie om konsumtionsbeslut i tider av kris & oro I den här studien undersöker vi hur svenska folket prioriterar när verkligheten gör sig påmind….
Dagligvaruhandeln i lågkonjunktur
En rapport från Schibsted om oro och ändrade beteenden Sverige har knappt hunnit återhämta sig från pandemin och befinner sig nu i en lågkonjunktur, för…
Hjälporganisationer
En undersökning från Schibsted. I takt med att allmänhetens donation till hjälporganisationer ökar i Sverige har även antalet hjälporganisationer växt samtidigt som insamlingsbranschen har blivit…
Hur mår Sverige 2022?
Schibsted rapport Hur mår Sverige 2022? ger en uppdatering om den rådande sinnesstämningen hos svenska folket inför den stundande lågkonjunkturen. Samtidigt belyser rapporten de beteendeförändringar som…
Politisk kommunikation: Eftervalsrapport 2022
Våren 2022 lanserade Schibsted sin rapport Politisk kommunikation som påvisade att det finns anledning för politiska partier att bli mer strategiska i sin kommunikation och…
Streamingbarometern 2022
Hur mycket tid lägger egentligen svensken på att leta efter en ny serie att streama? Och kommer antalet streamingtjänster per hushåll öka framöver? Det och…
Schibsted Synergy Study
En studie genomförd av Schibsted tillsammans med Acceleration, GroupM. Studiens fokus består i att identifierar vilka faktorer som bygger framgångsrika kampanjer inom display annonsering. Genom…
Politisk kommunikation
I den här undersökningen tittar vi närmare på nyhetsmedier som kanaler för politisk annonsering. Undersökningen tittar även närmare på den strategiska politiska kommunikationen och om…
Nyhetsmedier och den digitala kundesan
I den här studien har vi tittat på hur nyhetsmediernas kanaler står sig i den digitala köpresan och om annonsörerna har rättvis fördelning av mediebudget – överinvesterar alternativt underinversterar i…
Kommunikation i tider av kris och förändring
Det huvudsakliga syftet med denna undersökning och analys är att visa hur svenskarna tänker kring konsumtion i allmänhet och konsumtion kopplat till hållbarhet i synnerhet….
Streamingundersökningen 2022
Hösten är tillväxtsäsong för abonnemangsbaserade streamingtjänster som erbjuder utbud av filmer, serier och dokumentärer. Inte så märkligt är det också den säsong då flera aktörer…
Schibsted Datastudie
En studie genomförd av Schibsted tillsammans med GroupM, Acceleration. Med utgångspunkt i förändringen på marknaden och utfasningen av tredjepartskakor. I syftet att proaktivt analysera hur…