Reseundersökning 2023

En undersökning från Schibsted om svenskarnas reseplaner i en föränderlig omvärld.

De flesta har inte undgått att resebranschen har haft några speciella år som påverkats av omvärlden. Men efter några år av omfattande reserestriktioner är svenskarna mer ressugna än någonsin. Det stora intresset av resande har dock kantats av en hel del utmaningar som pandemi, passkaos, klimatångest och flygstrejk för att nämna några av dem. Inte nog med det så är vi också inne i en lågkonjunktur som påverkar många av hushållens plånböcker.

Att de speciella åren med många utmaningar och oro påverkar oss som resenärer är givet men vad är det vi är oroliga över, hur tror vi att vi kommer resa de närmsta året, blir tryggheten inför en resa viktigare och påverkar lågkonjunkturen de ressugna svenskarna? Det är några frågor vi försöker få vägledning i genom frågeställningar i den här reseundersökningen. Syftet med undersökningen är att få insikt i de svenska hushållens resplaner och hur vårt resande blivit påverkat av omständigheterna i världen.

Fler rapporter

Branschrapport Nyproduktion

Nedkortad version av en undersökning från Schibsted om svenskarnas syn på bostadsmarknaden med särskilt fokus på nyproduktion. Vi tittar även på synen på aktörerna inom…

Vinstudien 2024

I årets branschstudie om vin svarar vi bland annat på vilken design på vinflaskor som svenskarna tilltalas av, samt vilken inställning man har till att…

Undersökning Insamlingsbranschen 2024

En undersökning om hur givarna påverkas av omständigheter i världen och hur viktigt det är att bli igenkänd när känslor tar stor plats i kommunikationen.