Streamingundersökningen 2022


Hösten är tillväxtsäsong för abonnemangsbaserade streamingtjänster som erbjuder utbud av filmer, serier och dokumentärer.
Inte så märkligt är det också den säsong då flera aktörer storsatsar vad gäller lanseringar och lockar nya användare genom annonsering och erbjudanden.


För att behålla abonnenter på en alltmer konkurrensutsatt marknad är konsumentengagemang A och O och syftet med Schibsteds Streamingundersökning är här att utvärdera effekten av annonsering för perioden, samt titta närmare på vad som driver preferens och inspiration för att locka till konsumtion och engagerade abonnenter.


Områden som undersökningen fokuserar på är bland annat:

  • Hur aktörer står sig gentemot varandra vad gäller kännedom, tänkbarhet och preferens
  • Hur erinran för reklam såg ut för perioden
  • Vad som får konsumenter att vilja teckna abonnemang/driver preferens
  • Vikten av appens egenskaper
  • Vilka aktörer hushållen i huvudsak är kunder hos idag och hur många tjänster de har i snitt
  • Vart användarna finner inspiration till sin innehållskonsumtion, vad de tittar på idag och topplista för hösten 2021


Källor: Mediavision, RM

Fler rapporter

Industry Report Elbolag 2023

En undersökning från Schibsted om svenskarnas syn på elbolagen,  triggers för byte av elavtal, ekonomi och hur man når ut till konsumenter.

Hur mår Sverige 2024?

Hur mår Sverige 2024 är den tredje undersökningen inom temat, där vi analyserar den svenska befolkningens sinnesstämning och ekonomiska välmående. Vi utforskar aktuella orosmoment, synen…

Schibsted Attention Study

Att kunna mäta och följa upp sina marknadsinvesteringar är viktigare än någonsin på grund av det ständigt föränderliga medielandskapet och med cookiedöden runt hörnet.  I…

Schibsted Attention Study