Dealbreakers: Svenskars vardagliga köpbeslut & avväganden

En studie om konsumtionsbeslut i tider av kris & oro

I den här studien undersöker vi hur svenska folket prioriterar när verkligheten gör sig påmind. Via 2000 intervjuer har vi belyst olika dimensioner av vad en konsument kan tänkas vara negativt, såsom: försämrad kvalitet, att en vara skulle ge ökade utsläpp, kosta mer eller komma ifrån ett okänt varumärke. Detta för att kunna utläsa hur man prioriterar vissa attribut över andra, och vad som anses vara så pass negativt att det upplevs som en dealbreaker.

Fler rapporter

Dagligvaruhandeln i lågkonjunktur

En rapport från Schibsted om oro och ändrade beteenden Sverige har knappt hunnit återhämta sig från pandemin och befinner sig nu i en lågkonjunktur, för…

Hjälporganisationer

En undersökning från Schibsted. I takt med att allmänhetens donation till hjälporganisationer ökar i Sverige har även antalet hjälporganisationer växt samtidigt som insamlingsbranschen har blivit…

Hur mår Sverige 2022?

Schibsted rapport Hur mår Sverige 2022?  ger en uppdatering om den rådande sinnesstämningen hos svenska folket inför den stundande lågkonjunkturen. Samtidigt belyser rapporten de beteendeförändringar som…