Nyhetsmedier och den digitala kundesan


I den här studien har vi tittat på hur nyhetsmediernas kanaler står sig i den digitala köpresan och om annonsörerna har rättvis fördelning av mediebudget – överinvesterar alternativt underinversterar i något enskilt medieslag.

Fokus ligger på effektivitet, även kallat ROI, som handlar om hur mycket man får tillbaka per investerad krona. I studien tar man hänsyn till den påskyndade digitaliseringen som skedde i samband med Covid-19. Särskiljande för denna studie är att man studerat både den direkta effekten på affärs-KPI och indirekta effekter via sök och hemsida. 

Nyhetsmedier och den digitala kundresan

Fler rapporter

Schibsted Attention Study

Att kunna mäta och följa upp sina marknadsinvesteringar är viktigare än någonsin på grund av det ständigt föränderliga medielandskapet och med cookiedöden runt hörnet.  I…

Schibsted Attention Study

Kreditundersökning 2023

Schibsteds återkommande Kreditundersökning ger insikter om de svenska hushållens belåning, med fokus på vad som påverkar och driver privatlån och bolån och andra krediter, samt…

Telekomrapporten 2023

I årets telekomrapport tittar vi närmare på vad som är viktigt på riktigt för konsumenter när de ska välja mobilabonnemang. Rapporten fokuserar bland annat på…

Telekomrapporten 2023