Nyhetsmedier och den digitala kundesan


I den här studien har vi tittat på hur nyhetsmediernas kanaler står sig i den digitala köpresan och om annonsörerna har rättvis fördelning av mediebudget – överinvesterar alternativt underinversterar i något enskilt medieslag.

Fokus ligger på effektivitet, även kallat ROI, som handlar om hur mycket man får tillbaka per investerad krona. I studien tar man hänsyn till den påskyndade digitaliseringen som skedde i samband med Covid-19. Särskiljande för denna studie är att man studerat både den direkta effekten på affärs-KPI och indirekta effekter via sök och hemsida. 

Nyhetsmedier och den digitala kundresan

Fler rapporter

Branschrapport Hemelektronik 2023

Schibsteds rapport kring hemelektronik har som syfte att ge ökad insikt och uppdatering kring hemelektronikbranschen. Rapporten belyser svenska folkets kännedom kring de större aktörerna inom…

Hur mår Sverige 2023?

Schibsteds rapport Hur mår Sverige 2023? ger en uppdatering om sinnesstämningen hos svenska folket under den rådande lågkonjunkturen. Vi belyser de främsta orosmolnen just nu…

Schibsted Försäkringsundersökning

Schibsted Försäkringsundersökning I Schibsteds försäkringsundersökning från december 2022 kan man se att en majoritet av svenskarna är tydligt nöjda med sina försäkringar. Samtidigt är en…