Dagligvaruhandeln i lågkonjunktur

En rapport från Schibsted om oro och ändrade beteenden

Sverige har knappt hunnit återhämta sig från pandemin och befinner sig nu i en lågkonjunktur, för första gången på många år. Svenskarnas konsumtionsbeteende har redan ändrats på många sätt under de senaste åren och kommer sannolikt att fortsätta ändras i snabb takt även framåt. Detta påverkar många branscher och inte minst dagligvaruhandeln.


Den här rapporten syftar till att ge en bild av nuläget. Men vi inkluderar även ett varumärkesperspektiv och kikar på hur dagligvarukedjornas position har förändrats i förhållande till varandra de senaste åren.

Fler rapporter

Branschrapport Hemelektronik 2023

Schibsteds rapport kring hemelektronik har som syfte att ge ökad insikt och uppdatering kring hemelektronikbranschen. Rapporten belyser svenska folkets kännedom kring de större aktörerna inom…

Hur mår Sverige 2023?

Schibsteds rapport Hur mår Sverige 2023? ger en uppdatering om sinnesstämningen hos svenska folket under den rådande lågkonjunkturen. Vi belyser de främsta orosmolnen just nu…

Schibsted Försäkringsundersökning

Schibsted Försäkringsundersökning I Schibsteds försäkringsundersökning från december 2022 kan man se att en majoritet av svenskarna är tydligt nöjda med sina försäkringar. Samtidigt är en…