Dagligvaruhandeln i lågkonjunktur

En rapport från Schibsted om oro och ändrade beteenden

Sverige har knappt hunnit återhämta sig från pandemin och befinner sig nu i en lågkonjunktur, för första gången på många år. Svenskarnas konsumtionsbeteende har redan ändrats på många sätt under de senaste åren och kommer sannolikt att fortsätta ändras i snabb takt även framåt. Detta påverkar många branscher och inte minst dagligvaruhandeln.


Den här rapporten syftar till att ge en bild av nuläget. Men vi inkluderar även ett varumärkesperspektiv och kikar på hur dagligvarukedjornas position har förändrats i förhållande till varandra de senaste åren.

Fler rapporter

Försäkringsundersökning 2024

Schibsteds Försäkringsundersökning har genomförts åren 2019, 2022 och 2024 för att förstå behov och beteenden hos konsumenter gällande hem-, fordon-, person- och djurförsäkringar. Studien har…

Industry Report Mobility 2024

En undersökning från Schibsted om den svenska bilmarknaden och hushållens relation till varumärken och bilägande. Så ser deras liv med bilen ut idag och så…

Branschrapport Nyproduktion

Nedkortad version av en undersökning från Schibsted om svenskarnas syn på bostadsmarknaden med särskilt fokus på nyproduktion. Vi tittar även på synen på aktörerna inom…