De 3 största utmaningarna med att annonsera i kristider - Schibsted for business De 3 största utmaningarna med att annonsera i kristider - Schibsted for business

De 3 största utmaningarna med att annonsera i kristider

Tider av kris och förändring lämnar många frågor. Det får oss att ifrågasätta vardagliga beslut och ställer allt högre krav på individen att vara påläst och ta ansvar. Men hur påverkar egentligen de mer turbulenta tiderna vår annonsering? Vi har svarat på tre vanliga frågor kring att annonsera i kristider.

Kan varumärket skadas av att synas i kriskontext?

Våra tidigare undersökningar, gjorda bland annat under Covid-19 pandemin, visar att uppfattningen om varumärken inte påverkas negativt av att synas i en kriskontext, framförallt inte om innehållet i annonsen är relevant för mottagaren.

En färsk undersökning* visar i ännu större utsträckning att reklamens innehåll och relevans är avgörande för hur respondenterna uppfattar ett varumärke. Endast 9% av respondenter uppger att deras uppfattning om ett företag påverkas negativt om deras reklam syns i anslutning till artiklar om, i det här fallet, krig.

Hur vet man att journalistiken har en trovärdig källa och att annonsmiljöer kan klassas som brand safe?

Våra publicistiska plattformar som Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni följer journalistisk sed och rapporterar objektivt. Dessutom undviker man att skriva rubriker som ger en mer alarmistisk bild än den som råder. Vi sprider inte lösa rykten och är särskilt vaksamma vad gäller uppseendeväckande uppgifter från sociala medier som ofta kan vara desinformation eller propaganda.

Schibsteds publicister måste kunna beskriva och skildra världsläget. Samtidigt gör vi detta på ett sätt som så långt det är möjligt värnar den personliga integriteten och vi avstår från att visa de mest grafiska bilderna.

Är läsaren mindre mottaglig för reklam i kriskontext?

Både ja och nej. Majoriteten uppger att de lever som vanligt i vardagen trots tider av kris. Dock uppger många att man konsumerar mindre av det man behöver, vilket betonar vikten för varumärken att finnas top of mind när konsumenterna väl har ett uppkommet behov av en vara.

Å andra sidan visar Schibsteds nya studie* att allt fler vänder sig till etablerade nyhetskanaler under tider av kris. Således ökar trafiken till Schibsteds sajter och fler ser ditt budskap.

*Kommunikation i tider av kris och förändring. Schibsted & Demoskop, 2022.

Här kan du ladda ner och läs hela vår rapport Kommunikation i tider av kris och förändring”.

Dela: