Schibsteds partnerskap med Adnuntius utmanar annonsindustrin
Den programmatiska annonsmarknaden har länge präglats av komplexitet och höga kostnader. Ofta går en betydande del av budgeten till tekniken snarare än själva annonsen, vilket skapar utmaningar både för annonsörer och publicister. Nu etablerar sig den norska adtechlösningen Adnuntius i Sverige med löftet om ökad effektivitet och full transparens i programmatiska köp och Schibsted är med på tåget.
Starkt fäste i Sverige
Adnuntius drog igång på den svenska marknaden för ett år sedan och hade redan då ett samarbete med Schibsted Media och Aller Media. Nu är också Bonnier News representerade.
Adnuntius teknik minimerar mellanhänder vilket ska göra att en större del av annonsörernas investering går till medieköpet.
– Vi har utvecklat en teknologi som innebär att annonsörer och publicister att mötas direkt via vår plattform, vilket minimerar andra tekniska mellanhänder och skapar en rak, effektiv och transparent process. Med facit från norska marknaden så levererar vi cirka 30 procent mer visningar till annonsören och samtidigt cirka 30 procent mer intäkter för publicisterna, och det på samma mediebudget som tidigare, säger Clara Grelsson, vd på Adnuntius Sverige.
En win-win för publicister och annonsörer
Adnuntius strävar efter att stärka svenska nyhetsmedier i deras konkurrens gentemot globala techjättar. Schibsted har varit en del av Adnuntius resa sedan starten i Sverige och ser partnerskapet som ett strategiskt steg för att bredda och utveckla det programmatiska annonslandskapet.
– Schibsted vill självklart stödja en bred och diversifierad teknikutveckling, och vi ser Adnuntius som ett uppfriskande tillskott. Att det dessutom ger fördelar både för oss publicister och för annonsörerna är en win-win, säger Michael Hili, försäljningsdirektör på Schibsted Marketing Services.
Utöver Schibsted Media, Bonnier News och Aller Media är även Stampen, NTM, Tradera, Västerbottens-Kuriren, Life Of Svea, Nenda, Adprofit och Leeads anslutna till Adnuntius.