Schibsted lanserar kontextuell annonsprodukt – matchar annonsörens budskap med redaktionellt innehåll

Schibsted har länge arbetat med machine learning och kontextuell analys inom flera områden i sin medieplattform. Nu tar man nästa steg och lanserar den kontextuella annonsprodukten Keyword Matching som tagits fram genom egenutvecklad teknologi. “Detta är en unik möjlighet för våra annonsörer att nyttja Schibsteds redaktionella kontext för att bli ännu mer relevanta för sin målgrupp”, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services.

Produkten i sig är väldigt enkel. Annonsören väljer nyckelord och fraser som är relevanta för den aktuella produkten som ska marknadsföras. Nyckelorden matchas sedan mot artiklar i Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni, och annonsen placeras i relation till dessa artiklar.

Med Keyword Matching når annonsören sin målgrupp i helt rätt modus, där läsaren redan är intresserad av ett visst innehåll när hen exponeras av en annons inom samma ämne. Detta möjliggör för annonsören att vara kreativ och koppla sitt varumärke till ett specifikt redaktionellt tema, allt från skidåkning till presidentval, säger Pontus Larsson, Data Specialist på Schibsted Marketing Services. Att en god matchning mellan annons och innehåll är viktigt för att uppnå positiv annonseffekt är en insikt som Schibsted jobbar aktivt med i sin produktutveckling.

Vi är väldigt glada över att själva ha utvecklat tekniken bakom Keyword Matching, där vi nu som första mediehus tar ägandeskap för vårt kontextuella annonserbjudande. På så sätt kan vi jobba ännu mer träffsäkert med att placera annonsörens budskap rätt in i en relevant och trygg premiumkontext, säger Joakim Flodin. Keyword Matching lämpar sig för kampanjer med syfte att bygga varumärke, förstärka position och öka försäljning. Produkten kan användas som självständig produkt såväl som förstärkning i mediemixen.

Jag skulle säga att alla typer av annonsörer får god effekt av Keyword Matching. För en mindre annonsör är produkten ett utmärkt alternativ att nå en nischad målgrupp, medan en större annonsör kan få goda effekter av att använda Keyword Matching för att förstärka en bredare kampanj, säger

Dela: