Schibsted delas i två Bolag

Den 22 mars 2024 undertecknade Schibsted och Stiftelsen Tinius ett avtal för försäljningen av Schibsted News Media. Detta avtal markerar en betydande omstrukturering av Schibsted, där bolaget har delats upp från och med den 7 juni 2024.

Schibsted Media & Schibsted Marketplaces

Schibsted Media är nu ett 100% stiftelseägt företag. Det inkluderar varumärken som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni, tv.nu, Klart, VG, Aftenposten, Storbyavisene, Podme, E24, Fri Flyt och Shifter. Schibsted Media behåller även sina ägarandelar i TT Nyhetsbyrån, Polaris, NTB, och Lokalavisene.

Schibsted Marketplaces fortsätter som ett börsnoterat företag och består av nordiska marknadsplatsvarumärken som Blocket, FINN, Tori, Oikotie, DBA och Bilbasen, samt tillväxtföretag och distributionsföretag.

Vad det betyder för våra annonsörer

Schibsted Marketing Services (SMS) blir nu en del av Schibsted Media och den nuvarande portföljen med annonsprodukter kommer att förbli oförändrad fram till slutet av 2024.

Schibsted Media och Schibsted Marketplaces har ett nära samarbete för att säkerställa en smidig övergång under året. Annonsörer kommer löpande att informeras om eventuella förändringar som kan påverka dem. Målet är att denna omstrukturering ska upplevas så smidig som möjligt för alla kunder hos Schibsted – både inom Media och Marketplaces.

Dela: