Schibsted certifierade enligt IAB Gold Standard 2.0

Schibsted har certifierats enligt IAB Sveriges Gold Standard 2.0 – ett branschinitiativ som syftar till att öka transparens, ansvarstagande och kvalitet inom digital annonsering. Certifieringen innebär att Schibsted uppfyller högt ställda krav på varumärkessäkerhet, användarupplevelse och teknikstandarder i linje med branschens mest ambitiösa riktlinjer.

Från vänster: Anna Harju, Sanna Nellmer & Joakim Flodin.

– Vi är stolta över att vara bland de första aktörerna att certifieras enligt den uppdaterade Gold Standard 2.0. Det är ett kvitto på vårt långsiktiga arbete med att erbjuda annonsmiljöer där både användare och annonsörer kan känna sig trygga, säger Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services Sverige.

Ny nivå av ansvarstagande i digital annonsering

Gold Standard 2.0 är en vidareutveckling av det självreglerande programmet som lanserades av IAB Sverige 2019. Den nya versionen ställer tydligare krav på hela leveranskedjan – från teknikplattformar till publicister och annonsörer. Certifierade aktörer måste bland annat kunna visa att de:

  • Arbetar aktivt för att minska annonsbedrägerier, bland annat genom implementation av ads.txt och sellers.json.
  • Följer LEAN-principer och Coalition for Better Ads för att förbättra användarupplevelsen.
  • Säkerställer brand safety och brand suitability genom tydliga rutiner, verktyg och avtal.
  • Hanterar transparens och integritet enligt branschstandarder som GDPR och IAB:s Transparency & Consent Framework.

– Gold Standard 2.0 innebär en ökad transparens och trygghet genom hela leveranskedjan. Vi ser certifieringen som en ny nivå av kvalitetsmärkning för branschen, säger Sanna Nellmer, Senior Ad Product Manager på Schibsted och ordförande i IAB Sveriges Task Force Gold Standard.

Framåt med gemensamma riktlinjer

Certifieringen är ett steg i Schibsteds kontinuerliga arbete med att skapa tydliga och ansvarsfulla ramar för digital annonsering. Med gemensamma riktlinjer på plats blir det lättare för hela branschen att arbeta mer samordnat och transparent.

– Gold Standard 2.0 ger en gemensam grund att stå på. Det gör det enklare för alla aktörer att ta ansvar och bidra till en mer förutsägbar och tydlig annonsmiljö, säger Anna Harju, Head of Innovation and Project Management på Schibsted och styrelseledamot i IAB Sverige.

För mer information om Gold Standard 2.0, vänligen besök: www.iabsverige.se/goldstandard
För mer information om hur vi på Schibsted arbetar med Gold Standard, vänligen besök: https://schibstedforbusiness.se/iab-gold-standard/

Dela: