Dagligvaruhandeln i lågkonjunktur

En rapport från Schibsted om oro och ändrade beteenden

Sverige har knappt hunnit återhämta sig från pandemin och befinner sig nu i en lågkonjunktur, för första gången på många år. Svenskarnas konsumtionsbeteende har redan ändrats på många sätt under de senaste åren och kommer sannolikt att fortsätta ändras i snabb takt även framåt. Detta påverkar många branscher och inte minst dagligvaruhandeln.


Den här rapporten syftar till att ge en bild av nuläget. Men vi inkluderar även ett varumärkesperspektiv och kikar på hur dagligvarukedjornas position har förändrats i förhållande till varandra de senaste åren.

Fler rapporter

Schibsted Attention Study

Att kunna mäta och följa upp sina marknadsinvesteringar är viktigare än någonsin på grund av det ständigt föränderliga medielandskapet och med cookiedöden runt hörnet.  I…

Schibsted Effect Study – Förkortad version

Att navigera i dagens föränderliga marknadslandskap innebär stora utmaningar för varumärken, där digitalisering, förändrade konsumentbeteenden och ökade krav på hållbarhet står i fokus. I Schibsted…

Streamingbarometern 2024

Fler svenskar än någonsin använder streamingtjänster, och hushållen spenderar mer på abonnemang än tidigare. Trots detta minskar det dagliga streamandet, och tittarna lägger mer tid…