Nytt self-serviceverktyg ska underlätta för sveriges mediebyråer att köpa printannonser
Schibsted har tillsammans med Bonnier News, Stampen och Mediekompaniet gemensamt lanserat Rialto, ett nytt self-serviceverktyg som ska göra det enklare för Sveriges mediebyråer att boka printannonser. Plattformen, utvecklad av Atex, samlar produkter från flera av Sveriges största mediehus på en och samma plats och effektiviserar den tidigare komplexa bokningsprocessen.
Enklare bokningsprocess för print
Historiskt har det varit en utmaning för mediebyråer att boka printannonser på grund av många manuella steg och olika system. Med Rialto hoppas publicisterna att skapa en gemensam plattform som möter marknadens behov av enkelhet och effektivitet.
– Det känns kul att vi gemensamt med övriga publicister nu kan ta ett stort steg i förenkling för att möta våra kunders behov när det kommer till att boka och köpa print och skapa starka kampanjeffekter, säger Alexander Lydecker, COO på Bonnier News.
Björn Aronsson, CEO på Mediekompaniet, tillägger:
– Vi effektiviserar och moderniserar våra tjänster så att det som tidigare möjligtvis har upplevts som komplicerat nu bara är ett knapptryck bort.
Print fortfarande relevant i en digital era
Trots att digitala kanaler dominerar och mediehusen kontinuerligt får fler digitala kunder, är print fortfarande en viktig del av marknadsföringen. Med bevisad effekt och ett fokus på hållbarhet är printannonser ett värdefullt komplement till digitala kampanjer. Rialto är ett steg i riktningen att optimera printprodukter och säkra en hållbar framtid för printutgivning.
Joakim Flodin, CEO på Schibsted Marketing Services, framhåller:
– Vi har lyckats få till ett samarbete om en gemensam plattform till fördel för marknaden och för kunderna, medan vi, var och en, fortfarande kommer att konkurrera om värdet av målgrupp, kvalitet och pris.
Positiv respons från marknaden
Flera mediebyråer, inklusive Dentsu, har redan börjat använda Rialto, och responsen har varit positiv. Marie Strand, PMO på Dentsu, betonar hur verktyget bidrar till en smidigare arbetsdag och skapar möjligheter att fokusera på att utveckla marknaden.
Anna Bengtsson, försäljningsdirektör på Stampen, kommenterar:
– Det är så viktigt att vi som bransch hela tiden optimerar våra flöden, processer och tillgängliggör våra produkter och tjänster på ett sätt som gör det enkelt att köpa och använda dem.
Ett gemensamt initiativ för framtiden
Lanseringen av Rialto visar på styrkan i samarbete mellan Sveriges ledande mediehus. Genom att skapa en gemensam plattform kan mediebyråer få tillgång till printprodukter från flera publicister på ett och samma ställe. Samtidigt förstärks förutsättningarna för att print ska fortsätta vara en viktig del av mediemixen i framtiden.
Med Rialto är printannonsering bara ett knapptryck bort – enklare, snabbare och mer tillgängligt än någonsin tidigare.
Har du frågor kring Rialto? Kontakta Niklas Syk, Head of Sales Controlling på Schibsted Marketing Services: niklas.syk@schibsted.com.