Mediebyrån om Schibsteds nya AI-lösning: ”Native Go har förenklat allt”

Schibsteds nya AI-lösning “Native Go” har blivit en game changer för hur mediebyrån Market Solutions jobbar med native.
– Den har förenklat och demokratiserat native som annonsformat. Nu kan fler dra nytta av det, och det är väldigt positivt, säger Jonathan Rodriguez McDonagh på mediebyrån Market Solutions. 

Native Go är en self-service-lösning för native-annonsering på Aftonbladet, där innehållet produceras med hjälp av ett specialutvecklat AI-verktyg. Lösningen är skräddarsydd för annonsörer som har begränsat med tid och resurser, eller som vill sprida ut sin budget för watt säkra närvaro under hela året. 

Den Göteborgsbaserade mediebyrån Market Solutions, med kunder inom såväl b2b som b2c, är bland de första att använda Native Go sedan lanseringen i mars 2025. Byrån har även varit med i utvecklingsskedet, och fått möjlighet att bidra med insikter och ge feedback längs vägen.

– Det kändes självklart att tacka ja när vi fick frågan om vi ville vara med från start. Schibsted delar våra värderingar om vad som är bra och effektiv marknadsföring, och ligger i framkant när det gäller att omvandla data till kommersiella, intressanta produkter som passar våra kunder, säger Jonathan Rodriguez McDonagh, en av grundarna till Market Solutions.

Hittills har byrån använt Native Go för ett tiotal kunder, bland annat Svea Fireworks, Frihamnsdagarna och lokala köpcentrum som Hallarna, Bergvik och Valbo. För flera av kunderna var det första gången som native överhuvudtaget kom upp som ett tänkbart alternativ i mediemixen.

– Tidigare sållade vi bort ungefär 80 procent av våra kunder från att göra native eftersom det kändes som en stor apparat. De fick aldrig chansen att testa formatet. 

– Native Go har förenklat och demokratiserat native som annonsformat. Nu kan fler dra nytta av det, och det är väldigt positivt, säger Jonathan Rodriguez McDonagh.

En av de viktigaste fördelarna med Native Go är snabbheten, menar Jonathan.  

– Vägen till kampanjen blir kort och effektiv. Samtidigt vet vi att Brand Studios experter kvalitetssäkrar innehållet innan det publiceras, det är viktigt för kundrelationen, fortsätter han.

Vad kan ni säga om resultatet av kampanjerna så här långt?

– Vi har fortfarande flera kampanjer igång så det är lite tidigt att dra några slutsatser, men de kampanjer som har gått i mål är vi nöjda med. Vi ser dessutom att kunderna sträcker på sig eftersom de känner att de ligger i framkant med en ny, innovativ lösning, det är väldigt positivt.

Vilka är de främsta fördelarna för er som byrå?

– Allting vi gör handlar egentligen bara om en enda sak, och det är att skapa bra resultat för våra kunder. För oss som byrå innebär den här lösningen att vi kan skapa ännu bättre resultat och få ännu nöjdare kunder, eftersom de kan lägga mer pengar på synlighet och mindre på produktion. Så vi stärker värdet som vi kan leverera till våra kunder.

FAKTA Native Go
Native Go är en self-service-lösning för native där innehållet produceras med hjälp av AI – en specialutvecklad språkmodell som tränats för att passa i en Aftonbladet-kontext. Schibsteds content-experter granskar alla artiklar och säkerställer att de är korrekta och relevanta, samt justerar innehållet vid behov. Native Go lanserades som ett första steg på Aftonbladet, och kommer successivt att byggas ut för att omfatta även Omni och Svenska Dagbladet.Läs mer: https://brandstudio.schibsted.se/native-go/

FAKTA Market Solutions:
Market Solutions är en marknadsföringsbyrå som sedan 2012 har hjälpt hundratals företag och organisationer att skapa effektiv och datadriven marknadsföring. Byrån erbjuder tjänster inom bland annat strategi, digital annonsering, medieköp, analys och uppföljning – med ett starkt fokus på resultat och nära kundsamarbeten.
Läs mer på www.marketsolutions.se

Artiklar, exempel:

https://www.aftonbladet.se/brandstudio/a/vgPreX/ny-rapport-sa-tycker-svenskarna-om-debattklimatet

https://www.aftonbladet.se/brandstudio/a/LMBd04/sakra-vartecknet-snart-dags-for-hallarna-cupen

https://www.aftonbladet.se/brandstudio/a/wgmrJL/stod-majblomman-besok-bergvik-den-12-april

https://www.aftonbladet.se/brandstudio/a/qPeX5e/sa-skapar-du-ett-magiskt-och-sakert-nyarsfyrverkeri

Dela: