Fyra tips för att lyckas med din nativekampanj

Om ni lyckas har ni som annonsör mycket att vinna. Ni kan både öka er kännedom och försäljning genom native. Men hur gör man för att nå dit? Här berättar Anton Assarsson, Head of Editorial i Schibsted Brand Studio, om hur du gör en riktigt bra nativekampanj.

Vi börjar med att reda ut begreppen:

Textnative: I textnative får ni som annonsör lång tid befintliga och potentiella kunder. Det är därför ett bra format för att kommunicera nyheter, komplexa budskap och inspirera.
Se exempel

Rörlig native: Ett visuellt format som är bra för att väcka känslor. Vi gör både enklare explainers som är perfekt för att kommunicera snabba budskap, som exempelvis listor och guider, och längre produktioner eller studioprogram.
Se exempel

Native story: Är ett längre format som väver samman text, bild och video på ett visuellt sätt. Här kan man få lästider på flera minuter med presumtiva eller befintliga kunder, och verkligen bygga sitt varumärke.
Se exempel


Podd: Genom sponsorskap i podd kan du kommunicera ditt budskap i en brusfri miljö. Och visste du att 55 procent har köpt produkter de hört på reklam i poddar? (The podcast trend report, 2019)
Se exempel

Här kommer nu fyra tips för att lyckas med din nativekampanj:

  1.     Tänk på läsaren/tittaren

Att vara relevant och intressant i din kommunikation är A och O – dina artiklar eller videos tävlar mot det mest aktuella nyhetsmaterialet som går att hitta. Vår målsättning är att leverera innehåll som är minst lika intressant som det redaktionella och ha minst lika hög kvalitet.
– Hemligheten är att hitta vinkeln. Ett bra tips för att göra det är att se innehållet genom läsarnas eller tittarnas ögon. Vad tror ni att de vill läsa om ämnet? Ett annat kan vara att försöka hitta en spännande detalj i något större och lyfta den, säger Anton Assarsson.

Tänk också på att inte bara prata om ert varumärke. Det är ofta bättre att ta ett litet steg tillbaka och blanda upp texten eller videon med tips, en omvärldsspaning eller genom att sätta produkten eller tjänsten i en kontext.
– Vi brukar säga ”Native är som en första date: Pratar du för mycket om dig själv så blir det ingen andra”, och det ligger något i det.

  1.     Våga sticka ut – men passa också in

Hur kan ni sticka ut,  synas eller höras bland alla andra redaktionella och kommersiella budskap? Den som vågar når ofta längst i sin nativekampanj. Men samtidigt är det också viktigt att passa in. Hur går det ihop? Det handlar om att anpassa budskapet efter vilken kanal du använder, eftersom native ska passa in på den plattform där innehållet publiceras. Det kan exempelvis handla om att pricka rätt tonalitet.
– Lita på vårt omdöme och vår erfarenhet som din nativepartner. Vi kan formen för hur artiklarna eller videon ska se ut för att passa in, och därtill är våra redaktörer erfarna journalister med mångårig erfarenhet av yrket och kan våra läsares beteenden, säger Anton Assarsson.  

  1.     Lyft människor

En artikel blir alltid bättre om en människa uttalar sig – det bli mer verkligt, nära och får större tyngd. Det gäller både redaktionella artiklar och kommersiella artiklar. Det kan vara en expert inom ett område, eller en privatperson som upplevt någonting.
– Utnyttja detta för att positionera er som experter inom ett område eller låta någon som använt er produkt eller tjänst berätta om sina upplevelser.

  1.     Hitta rätt format

Det gäller också att hitta rätt format för din kampanj. Passar det ni vill kommunicera bäst som klassisk textnative, rörlig native eller en längre innovativ story?
– Ett budskap helt utan bilder eller film gör sig till exempel inte speciellt bra i video. Och vill ni kommunicera något väldigt komplex är kanske en text bäst för att ta till sig
budskapet. Självklart hjälper vi er att hitta rätt.

Vill du veta mer?
Kontakta oss på sales.brandstudio@schibsted.com

Titta gärna in på vår hemsida med mer information och massor av case som vi är stolta över.
https://brandstudio.schibsted.se/

Dela: