Content advertising växer – Schibsted växlar upp native-erbjudandet

Enligt IRM:s senaste rapport fortsätter content advertising att växa i Sverige – och Schibsted är en av aktörerna i spetsen för utvecklingen.
– Vi har arbetat målmedvetet för att driva utvecklingen framåt – med nya format, nya köpsätt och ett ännu starkare premiumerbjudande, säger Max Schüler, Director of Schibsted Brand Studio.

Enligt rapporten från Institutet för Reklam- och Mediestatistik (IRM), som gjorts på uppdrag av IAB, har content advertising en fortsatt stark position på den svenska annonsmarknaden. Den positiva utvecklingen gäller särskilt native, som under 2024 stod för hela 86 procent av investeringarna inom kategorin. I rapporten lyfts också viktiga drivkrafter bakom native: att stärka varumärket, öka kännedomen och ge plats för mer fördjupad kommunikation med målgruppen. Framåt väntas tillväxten tillta ytterligare – prognosen för 2025 är att content advertising ökar med 7 procent.

 – Det är fantastiskt glädjande att se hur allt fler annonsörer inser värdet av att bygga relationer, komma nära sina kunder och vara relevanta över tid. I en tid där konkurrensen om uppmärksamheten är stenhård blir content en smart och uppskattad lösning – både för varumärken och målgrupper, säger Max Schüler, ansvarig för Schibsted Brand Studio.

Hur märks utvecklingen på Schibsted?
– Vår nya huvudprodukt, Native Premium, är i stark tillväxt. Vi ser dagligen hur effekten ökar när vi skapar skräddarsydda kampanjer som både besökarna och annonsörerna älskar. I dialogen med kunder och byråer får vi löpande kvitton på vilken effekt de upplever av sina content-kampanjer hos oss. De senaste åren har vi också fått allt fler vittnesmål om hur content bidrar starkt även längre ner i tratten.

Vad gör Schibsted för att leda och driva utvecklingen av content advertising i Sverige?
– Vi har jobbat målmedvetet för att driva utvecklingen och göra native tillgängligt för ännu fler kunder och branscher. Det har vi bland annat gjort genom att stärka vårt premiumerbjudande, lansera automatiserade köpsätt och satsa på ljud och video.

Text är fortfarande det dominerande formatet inom native. Hur ser du på det? Kommer det att se annorlunda ut framöver?
– Eftersom annonsörer ser native som det bästa annonsköpet för att fördjupa, informera och få gott om tid med sina målgrupper, kommer textformatet med stor sannolikhet att förbli viktigt även framöver. Däremot tror jag vi kommer att se ännu fler inslag av interaktivitet, kompletterande format och konverteringsdrivande element. 

– Samtidigt ser vi hur AI kan hjälpa oss att skala en stark idé till fler format och kanaler på ett effektivt sätt. Trenden med att skräddarsy ljud, video, text och content för olika kunders kanaler kommer bara att accelerera.

Dela: