Schibsted och Adform utvidgar sitt samarbete
Jewgeni Sadowski, Head of Ad Data Portfolio Schibsted, Ellinor Axell, Country Manager Adform, Gustaf Möllefors, Head of Programmatic Schibsted, Carl Hamnede, Publisher Account Director Adform
Räckvidd och frekvensstyrning har begränsats sedan “cookiedöden” började diskuteras, och det har påverkat effektiviteten av medieinvesteringar drastiskt. Från och med idag får medieköpare hos Schibsted tillgång till högkvalitativa datamålgrupper direkt i Adforms köpplattform, tack vare deras hantering av förstaparts-ID:s i samtliga webbläsare.
Lösningar baserade på publicisternas förstaparts-ID:s är en viktig beståndsdel i den digitala annonseringens framtid. Dessa ID möjliggör frekvens- och målgruppsstyrning inom en publicists eget universum och på så sätt kan de ersätta tredjepartskakor förutsatt att publicisten i fråga har den räckvidd som behövs för att annonsörer ska kunna nå ut till önskade målgrupper.
Annonsörer gynnas även av att publicisternas förstapartsdata är mer transparent och träffsäker än vad datan baserad på tredjepartskakor har varit.
– På Schibsted har vi sedan en längre tid tillbaka gjort en storsatsning på vår egen förstapartsdata och har framhävt vikten av att jobba med målgrupper och styrningar som kommer direkt från publicisten. Nu när cookiedöden verkligen står för dörren så kan vi alltså säga att vi kan erbjuda våra annonsörer en bred portfölj av olika lösningar för att nå sin önskade publik helt utan tredjepartskakor, både genom direktköp och programmatiskt, säger Jewgeni Sadowski, Head of Ad Data Portfolio på Schibsted.
Så skapar du lönsamma kampanjer i framtiden
Det kommer vara avgörande att bygga sin målgruppsstyrning efter annat än tredjepartskakor i framtiden. Med Schibsted och Adforms nya lösning kommer medieköpare kunna plocka önskade målgrupper på egen hand utan att vara beroende av varken tredjepartskakor eller kontakt med partners.
Marknadsplatsen kommer finnas tillgänglig direkt i Adforms programmatiska köpplattform, där Schibsteds färdigpaketerade demografiska och intressebaserade målgrupper finns att välja mellan.
Vill du veta mer? Tveka inte på att höra av dig!
Gustaf Möllefors, Head of Programmatic, gustaf.mollefors@schibsted.com
Jewgeni Sadowski, Head of Ad Data Portfolio, evgeny.sadovskiy@schibsted.com