Schibsted lanserar AI-röst för native
Bakom satsningen står Karin Schmidt, Head of Business Development och Frederic Skalberg, Commercial Advisor Podcast.
Schibsted Brand Studio skapar skräddarsydda lösningar i text, ljud och video som distribueras via Schibsteds sajter. Genom den nya satsningen kommer användare kunna välja om de ska läsa eller lyssna på nativeartiklar – med hjälp av AI.
Bakgrunden till satsningen är det växande intresset för ljudinnehåll och ett förändrat konsumentbeteende, där fler och fler upplever fördelen med att lyssna på nyheter, dokumentärer och underhållning.
– Idag sker 30 procent av all mediekonsumtion via ljud, och den här satsningen är ett naturligt steg för oss i vår strävan att göra vårt innehåll så lättillgängligt som möjligt för våra användare i deras vardag. Alla test och nya tekniker är viktiga verktyg för att mejsla ut framtidens optimala användarupplevelse, säger Frederic Skalberg, Commercial Advisor Podcast, på Schibsted Marketing Services, SMS.
På sikt planerar Schibsted Brand Studio att ge alla annonsörer möjligheten att få textartiklar i ljudformat, men först ut att testa tekniken är elbolaget Tibber som i en kampanj berättar om hur konsumenter kan sänka sina elkostnader. Läs mer om kampanjen här.
Vill du veta mer om Schibsted Brand Studios arbete kan du läsa mer och kontakta dem nedan.