Så optimerar du ditt varumärkes effekt i digitala kanaler

Karolina Nilvang, Research & Effect Manager på Schibsted, har tillsammans med Erik Modig, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm Institute for Research, genomfört Schibsted Effect Study.

Idag står varumärken inför stora utmaningar som snabb digitalisering, förändrade konsumentbeteenden och ökade krav på transparens och hållbarhet. Schibsted Insights senaste studie, Schibsted Effect Study, fokuserar på hur varumärken kan förbättra sin effekt i digitala kanaler. Studien visar hur tydligt formspråk och konsekventa budskap stärker igenkänning och observation, även vid korta visningstider, vilket är avgörande för att bygga starka varumärken i dagens snabbrörliga medielandskap.

Studien bygger vidare på lärdomar från Schibsted Attention Study 2023, framtagen av samma författare, som undersökte digital annonsering och gav värdefull kunskap om digital annonsering och vikten av en effektiv varumärkesstrategi. Har du ännu inte tagit del av Schibsted Attention Study eller önskar bli påmind om dess användbara insikter? Ladda ner den fullständiga rapporten här.

Under 2024 har Schibsted Insight samarbetat med 10 annonsörer inom 10 olika branschkategorier och lyft fram vikten av varumärkeselement (brand assets) för att bygga en stark varumärkesidentitet, särskilt i samband med korta exponeringstider. Schibsted Effektmodell illustrerar metoden som använts i studien för att utvärdera effekt på tre huvudaspekter: Nå ut, Nå in och Förändra/Påverka.

Den fullständiga studien lanseras i sin helhet under 2025, men redan nu kan vi dela med oss av tre nyckelinsikter:

1. Betydelsen av distinkta varumärkeselement
För att varumärken ska bli igenkända även under korta exponeringstider är det avgörande att utveckla tydliga och unika varumärkeselement. Färger, logotyper, slogans och grafiska element hjälper till att skapa igenkänning och underlätta för kunderna att snabbt koppla annonsen till varumärket.

2. Balansen mellan observation, relevans och gillande
För att maximera en annons effekt krävs en väl avvägd balans mellan observation, relevans och gillande. För starkt fokus på en av dessa kan påverka de andra, exempelvis kan hög observation minska budskapsförståelsen. Genom strategisk balans mellan dessa faktorer kan varumärken uppnå bästa möjliga resultat.

3. Snabb effekt vid korta exponeringstider
Majoriteten av digitala annonsvisningar varar under 2,5 sekunder, vilket gör det avgörande att kommunicera ett tydligt budskap och avsändarkoppling direkt. Att snabbt fånga uppmärksamheten är en utmaning, men nödvändigt för att skapa varaktig effekt i dagens digitala landskap.

Många varumärken fokuserar främst på kortsiktiga taktiska insatser, vilket kan försämra deras synlighet och tillgänglighet för konsumenterna. Nyckeln till långsiktig framgång är att bygga starka, tydliga varumärken som ökar både synlighet och mental tillgänglighet. Detta är avgörande faktorer för att bli det självklara förstahandsvalet, säger Karolina Nilvang.

Det finns redan nu en förkortad förhandsversion av studien att ta del av, ladda ner den här. Håll utkik för mer uppdateringar kring Schibsted Effect Study framöver! 

Dela: