Reseundersökning 2023

En undersökning från Schibsted om svenskarnas reseplaner i en föränderlig omvärld.

De flesta har inte undgått att resebranschen har haft några speciella år som påverkats av omvärlden. Men efter några år av omfattande reserestriktioner är svenskarna mer ressugna än någonsin. Det stora intresset av resande har dock kantats av en hel del utmaningar som pandemi, passkaos, klimatångest och flygstrejk för att nämna några av dem. Inte nog med det så är vi också inne i en lågkonjunktur som påverkar många av hushållens plånböcker.

Att de speciella åren med många utmaningar och oro påverkar oss som resenärer är givet men vad är det vi är oroliga över, hur tror vi att vi kommer resa de närmsta året, blir tryggheten inför en resa viktigare och påverkar lågkonjunkturen de ressugna svenskarna? Det är några frågor vi försöker få vägledning i genom frågeställningar i den här reseundersökningen. Syftet med undersökningen är att få insikt i de svenska hushållens resplaner och hur vårt resande blivit påverkat av omständigheterna i världen.

Fler rapporter

Schibsted Attention Study

Att kunna mäta och följa upp sina marknadsinvesteringar är viktigare än någonsin på grund av det ständigt föränderliga medielandskapet och med cookiedöden runt hörnet.  I…

Schibsted Effect Study – Förkortad version

Att navigera i dagens föränderliga marknadslandskap innebär stora utmaningar för varumärken, där digitalisering, förändrade konsumentbeteenden och ökade krav på hållbarhet står i fokus. I Schibsted…

Streamingbarometern 2024

Fler svenskar än någonsin använder streamingtjänster, och hushållen spenderar mer på abonnemang än tidigare. Trots detta minskar det dagliga streamandet, och tittarna lägger mer tid…