Reseundersökning 2023

En undersökning från Schibsted om svenskarnas reseplaner i en föränderlig omvärld.

De flesta har inte undgått att resebranschen har haft några speciella år som påverkats av omvärlden. Men efter några år av omfattande reserestriktioner är svenskarna mer ressugna än någonsin. Det stora intresset av resande har dock kantats av en hel del utmaningar som pandemi, passkaos, klimatångest och flygstrejk för att nämna några av dem. Inte nog med det så är vi också inne i en lågkonjunktur som påverkar många av hushållens plånböcker.

Att de speciella åren med många utmaningar och oro påverkar oss som resenärer är givet men vad är det vi är oroliga över, hur tror vi att vi kommer resa de närmsta året, blir tryggheten inför en resa viktigare och påverkar lågkonjunkturen de ressugna svenskarna? Det är några frågor vi försöker få vägledning i genom frågeställningar i den här reseundersökningen. Syftet med undersökningen är att få insikt i de svenska hushållens resplaner och hur vårt resande blivit påverkat av omständigheterna i världen.

Fler rapporter

Vägen framåt: Resebeteenden 2025

I årets reseundersökning frågar vi svenskarna om deras bokningsbeteenden, planer och eventuella orosmoment när det kommer till resor idag. Vi undersöker vad vi lockas av…

Industry Mobility Report 2025 – Förkortad version

I Schibsted Industry Report Mobility tittar vi närmare på de svenska konsumenternas relation till bilen och sitt egna bilägande. Vi kartlägger hur dom använder bilen…

Black Week 2025

Black Week har under det senaste decenniet gått från en enskild dag till en längre period av rabatter och kampanjer – och blivit en central…