Print

Annonsera i några av Sveriges största tidningar och magasin.

Print är ett utmärk alternativ för dig som vill skapa kännedom, samt nå en engagerad målgrupp. I Schibsteds printportfölj hittar du några av Sveriges största nyhetstidningar och populära magasin. Därför är det lätt att hitta en printlösning som passar just dina marknadsföringsmål.

Våra tidningar och magasin

Specifikationer

Klicka här för att lämna in färdiga annonser

För frågor gällande material, kontakta materialinfo@schibsted.com

För frågor gällande annonsbokning (klicka här).

För frågor gällande bolagsstämmor och kungörelser kontakta annons.bolag@annonsdax.se eller 08-555 00 620.

Inställningar

För att kunna garantera införande av annonser på avtalat datum, måste materialet vara tidningen tillhanda minst två helgfria dagar före införandet. SvD hämtar inte annonsmaterial på kunds hemsida/FTP eller via hämtningstjänster. Annonsen skall lämnas som filformat PDF anpassat för Svensk Dagspress.

Länk till ICC och joboption (klicka här).

Materialkrav / ansvar

• Satsytan skall överensstämma med bokad storlek (bredd x höjd)

• Inga pass- och skärmärken ska inkluderas.
• Färdigt material levereras som PDF anpassad för dagspress.

Vi rekommenderar inte att pdf exporteras direkt från Photoshop, Canva, eller något av Officeprogrammen, då filerna riskerar att inte bli tryckbara.

• Alla färger skall vara i CMYK.

• Bilder i färg  skall  CMYK-separeras  med  hjälp av ICC och Joboptions här (zip). Länk till ICC och joboption (klicka här)

• Alla bilder skall ha en upplösning på 200 dpi. Ansvar för eventuell kvalitetsförlust vid skalning ligger på materiallämnaren.

• Logotyper skall helst vara vektoriserade för bästa resultat.

• Total färgmängd max 240%.

• Alla ingående färger ska skapas för fyrfärgsseparerad utskrift, (C) cyan, (M) magenta, (Y) gul, (K) svart. OBS! Punktförstoring i mellantonerna är 20 procent. Total färgmängd i bilder, tonplattor och text får inte vara mer än 240 procent. Detta för att undvika smetning i trycket.

• Svart text skall enbart vara i 100% svart (K) ej blandad CMYK.

• QR-kod skall enbart vara i 100% svart (K) ej blandad CMYK.
• Undvik negativ text på flerfärgad bakgrund. Vid minsta misspass blir texten oläslig. Om du väljer att ha negativ text på flerfärgad bakgrund, använd ett linjärt typsnitt i minst 12 pt och halvfet. Negativ text på en enfärgad bakgrund bör vara minst 10 pt.

OBS! Vi accepterar inte annonser producerade i Canva, då dessa annonser inte är tryckbara.

Typsnitt:

• Alla typsnitt ska inkluderas i PDF-filen. Typsnitt OBS! TrueType-typsnitt accepteras inte då det kan skapa problem i tryckprocessen. Alla typsnitt som förekommer i annonsen (även i logotyper) ska inkluderas i filen.

Döpning av filer:

• Filen skall döpas med ”Företagsnamn_datum.pdf” bokningsnummer, annonsörens namn och införingsdatum. Undvik mellanslag samt å,ä,ö och /(slash) i filnamnet.

Vi vill att ni döper filen med publikationens bokningsnummer, annonsörens namn och införingsdatum. För publikationens bokningsnummer, kontakta din kontakt på tidningen Exemel: 101332_annonsörsnamn_1025.pdf

Ladda ner PDFX1/a tillåter RGB och dekorfärger, standarden är alltså ingen garanti för att otillåtna färgrymder inkluderas.

Kunden ansvarar för att den högupplösta pdf-filen är producerad enligt vår materialspecifikation annars kan vi inte garantera kvaliteten i tryck.

Tidningen
Tidningen ansvarar för rippingen, överföringen mellan tidningen och tryckeri samt att tryckplåtsproduktionen är noggrant kalibrerad. Tidningen ansvarar också för att tryckningen sker enligt gällande normer för Svensk Dagspress med korrekta densitetsvärden för tryckfärgerna.

Klicka här för att lämna in färdiga annonser

Klicka här för att lämna in färdiga annonser

För frågor gällande material, kontakta materialinfo@schibsted.com.

Annonsbokning ska ske senast kl. 10.00 två veckor före införingsdag. Bokning kan göras via din ordinarie kontaktperson, via telefon vx. 08-555 006 00 eller via mejl bokningmagasin@annonsdax.se

Avbokning eller ändring
Avbokning eller ändring i bokning ska ske skriftligt och lämnas senast kl. 10.00 två veckor före införingsdag. Vid avbokning av del i kampanj erhåller tidningen rätt att debitera rabatt som felaktigt erhållits.

Annonslämning
Färdigt annonsmaterial ska lämnas senast kl. 10.00 två veckor före införande. Material ska levereras som tryckbar PDF-fil och följa våra riktlinjer för magasinbilagor. Färdigt annonsmaterial kan lämnas här via Schibsteds Annonsmottagning.

Format och Priser
Alla priser som anges är inklusive reklamskatt. Moms tillkommer.

Betalningsvillkor
Tio dagar från fakturadatum. Vid betalning efter förfallodagen debiteras påminnelseavgift samt dröjsmålsränta beräknad enligt § 6 Räntelagen.<

Reklamationer
Anmärkning mot införd annons ska göras inom tre arbetsdagar efter införande och faktura senast åtta dagar. Felaktigheter i annonsmaterial som inkommit efter materialstopptid kan ej reklameras.

Annonsgranskning
Tidningarna förbehåller sig rätten att avböja olämpliga annonser.

Tidningarnas ansvar
Ansvar för fel i annons är begränsat till maximalt annonskostnaden. För skada på grund av utebliven eller felaktigt producerad annons ansvaras inte.

Klicka här för att lämna in färdiga annonser

Klicka här för att lämna in färdiga annonser

För frågor gällande material, kontakta materialinfo@schibsted.com

För frågor gällande annonsbokning (klicka här).

För frågor gällande bolagsstämmor och kungörelser kontakta annons.bolag@annonsdax.se eller 08-555 00 620.

Inställningar

För att kunna garantera införande av annonser på avtalat datum, måste materialet vara tidningen tillhanda minst två helgfria dagar före införandet. SvD hämtar inte annonsmaterial på kunds hemsida/FTP eller via hämtningstjänster. Annonsen skall lämnas som filformat PDF anpassat för Svensk Dagspress.

Länk till ICC och joboption (klicka här).

Materialkrav / ansvar

• Satsytan skall överensstämma med bokad storlek (bredd x höjd)

• Inga pass- och skärmärken ska inkluderas.
• Färdigt material levereras som PDF anpassad för dagspress.

Vi rekommenderar inte att pdf exporteras direkt från Photoshop, Canva, eller något av Officeprogrammen, då filerna riskerar att inte bli tryckbara.

• Alla färger skall vara i CMYK.

• Bilder i färg  skall  CMYK-separeras  med  hjälp av ICC och Joboptions här (zip). Länk till ICC och joboption (klicka här)

• Alla bilder skall ha en upplösning på 200 dpi. Ansvar för eventuell kvalitetsförlust vid skalning ligger på materiallämnaren.

• Logotyper skall helst vara vektoriserade för bästa resultat.

• Total färgmängd max 240%.

• Alla ingående färger ska skapas för fyrfärgsseparerad utskrift, (C) cyan, (M) magenta, (Y) gul, (K) svart. OBS! Punktförstoring i mellantonerna är 20 procent. Total färgmängd i bilder, tonplattor och text får inte vara mer än 240 procent. Detta för att undvika smetning i trycket.

• Svart text skall enbart vara i 100% svart (K) ej blandad CMYK.

• QR-kod skall enbart vara i 100% svart (K) ej blandad CMYK.
• Undvik negativ text på flerfärgad bakgrund. Vid minsta misspass blir texten oläslig. Om du väljer att ha negativ text på flerfärgad bakgrund, använd ett linjärt typsnitt i minst 12 pt och halvfet. Negativ text på en enfärgad bakgrund bör vara minst 10 pt.

OBS! Vi accepterar inte annonser producerade i Canva, då dessa annonser inte är tryckbara.

Typsnitt:

• Alla typsnitt ska inkluderas i PDF-filen. Typsnitt OBS! TrueType-typsnitt accepteras inte då det kan skapa problem i tryckprocessen. Alla typsnitt som förekommer i annonsen (även i logotyper) ska inkluderas i filen.

Döpning av filer:

• Filen skall döpas med ”Företagsnamn_datum.pdf” bokningsnummer, annonsörens namn och införingsdatum. Undvik mellanslag samt å,ä,ö och /(slash) i filnamnet.

Vi vill att ni döper filen med publikationens bokningsnummer, annonsörens namn och införingsdatum. För publikationens bokningsnummer, kontakta din kontakt på tidningen Exemel: 101332_annonsörsnamn_1025.pdf

Ladda ner PDFX1/a tillåter RGB och dekorfärger, standarden är alltså ingen garanti för att otillåtna färgrymder inkluderas.

Kunden ansvarar för att den högupplösta pdf-filen är producerad enligt vår materialspecifikation annars kan vi inte garantera kvaliteten i tryck.

Tidningen
Tidningen ansvarar för rippingen, överföringen mellan tidningen och tryckeri samt att tryckplåtsproduktionen är noggrant kalibrerad. Tidningen ansvarar också för att tryckningen sker enligt gällande normer för Svensk Dagspress med korrekta densitetsvärden för tryckfärgerna.

Klicka här för att lämna in färdiga annonser