Politisk kommunikation – så tycker väljarna

Med ett par månader kvar till riksdagsval har vi i en ny studie* valt att djupdyka i politisk annonsering. När bestämmer sig egentligen väljarna vilket parti de ska rösta på och i vilken kontext påverkas mottagaren som mest?

Många vet fortfarande inte hur de ska rösta
Med tre månader kvar till valet har endast 50 procent av svenskarna bestämt sig för vilket parti de ska rösta på den 11 september 2022. Historiskt så uppger en femtedel av väljarna att det var så sent som några veckor innan valet som de bestämde sig vilken väg de ska gå. 

Det innebär bland annat att det fortfarande finns möjligheter för de politiska partierna att påverka utfallet. Exempelvis via annonsering.

Det är svårt att orientera sig bland de politiska frågorna
Intresset för politik och samhällsrelaterade frågor anses vara högt, men kunskapen om vilket parti som står en närmast åsiktsmässigt i de frågor som är viktigast är låg. 40% uppger att de skulle ha lättare att bestämma sig för vilket parti de ska rösta på om de var mer kunniga om den politik olika partier syftar till att driva.

Så tycker mottagaren om de olika annonskanalerna
Att ta del av politiska budskap är viktigt för väljare, men inte i vilken kontext som helst. Många partiledare använder sina sociala kanaler för att signalera viktiga frågor och partiers ståndpunkter. Dock uppger bara 5% att de tar del av denna typ av information via sociala medier.

De källor man helst tar del av information från partier och opinionsbildare är via artiklar och reportage i nyhetsmedier, partiledardebatter och utfrågningar i olika debatt- och samhällsprogram. 

Vill du veta mer om politisk kommunikation och mottagarens synpunkter? Följ länken nedan.

*Politisk kommunikation (2022, Schibsted). Norstats Sverigepanel. Målgrupp: svenska medborgare 18–80 år. 1009 respondenter. Fältperiod: 2–8 mars 2022.

Dela: