Anton Assarsson, Head of Editorial Schibsted Brand Studio

Native i fokus med Anton Assarsson

Nativeannonsering är annonsmärkta artiklar som publiceras i det redaktionella flödet. Den 30 maj går Native Advertising Awards 2024 av stapeln. Native Advertising Institute beskriver det själva som det största och viktigaste priset i kategorin.

Vår alldeles egna Anton Assarsson, Head of Editorial på Schibsted Brand Studio, sitter med i juryn och ska vara med och säkra vinnarna i de 34 kategorier som går att tävla inom. Vi tog tempen på Anton och ställde ett par frågor!

Vad är en lyckad nativeannons enligt dig?

I all sin enkelhet skulle jag säga en kampanj som överlevererar på kundens KPI:er samtidigt som den både passar in och uppskattas av användarna på den aktuella plattformen.

Det är egentligen kärnan i det Brand Studio håller på med om dagarna, att med redaktionell kompetens hitta skärningspunkten mellan kundens kommunikation och mottagarens förväntningar. Vare sig det handlar om video, podcast, långläsning eller bildberättande.

Vad betyder det för en byrå/avdelning att tävla och vinna i Native Advertising Awards?

På kampanjnivå är det ett jättefint kvitto på att vi tillsammans med våra kunder lyckats leverera ett koncept i absolut framkant. Det bygger både stolthet internt och leder till starkare och mer kreativt innovativa samarbeten med våra kunder.

Studio of the Year är kategorin som prisar årets bästa content-studio, där Schibsted Brand Studio vunnit utmärkelsen två gånger, 2018 och 2021 – och kom på andra plats bakom BBC i fjol. Just den kategorin är alltid extra rolig för att den innefattar alla i Brand Studio, från redaktörer och strateger till affärsutveckling och dataanalys.

Hela 34 nomineringskategorier i NAA – vilka ser du mest fram emot att grotta ner dig i?

Det finns något roligt i de smalare kategorierna, som till exempel B2B-fokus eller konvertering, där kampanjens KPI:er verkligen ställs på sin spets.

Men personligen ser jag fram emot de kategorier där det smäller som högst – och det brukar vara inom Most Creative Native Advertising Campaign, Best Design, Best use of Text, Best use of Video och Best use of Podcast. I synnerhet den senare hade väldigt starka bidrag i fjol.

Hur ser framtiden ut inom nativeannonsering? Vad kommer vi se mer av? Vad kommer vi se mindre av?

Jag är övertygad om att det finns mycket kvar att hämta på den redan utstakade vägen. Schibsted Brand Studio har ett tydligt fokus på kundupplevelse, service, innehållskvalitet, data och uppföljning. Och det tror jag kommer definiera marknaden även framåt. Segment som kommer växa snabbare än andra är utan tvekan podcast och video.

Och, precis som inom många andra branscher, kommer AI att öppna för helt nya typer av värdeförslag.

Vad är det roligaste med att jobba på Schibsted Brand Studio och alla experter vi har inom native?

Det finns mycket som är väldigt roligt med att jobba i Schibsted Brand Studio. Fantastiska kollegor, som är smarta och drivna och tycker om att jobba ihop, står definitivt högt upp på listan. Men om jag ska välja något annat är det att Brand Studio är en arbetsplats där det egentligen bara är kvaliteten på idén som sätter stopp för vad vi kan göra och inte. Det är både inspirerande och utmanande, men framförallt väldigt roligt.

Har du frågor eller funderingar kring nativeannonsering? Tvecka inte att kontakta din säljare eller anton.assarsson@schibsted.com för mer information. Du kan också läsa mer om våra olika nativeformat via länken nedan.

Dela: