Ladda upp ditt annonsmaterial enkelt och smidigt med Creative upload

Vad är Creative upload?

Creative upload är en funktion i Admarket, Schibsteds self-service-verktyg, som gör det smidigt och enkelt att ladda upp material för IO-bokade kampanjer. Plattformen stödjer format som display, content display och snart också video. Istället för att skicka material till AdOps, kan du som annonsör ladda upp det direkt på plattformen. Från och med 1 februari 2025 sker uppladdning digitalt i Creative upload via Admarket.

3 goda skäl att använda Creative upload

  1. Digitalisering och enkelhet
    Ett förbättrat arbetsflöde och en smidigare kundresa. Verktyget ger er en bättre översikt över alla kampanjer och tillhörande material, med tydliga materialspecifikationer samlade på ett ställe. Det blir enkelt att hålla reda på filer, versioner och deadlines.
  2. Effektivisering och minskad administration
    Alla på byrån kan ladda upp material för samtliga kampanjer. Verktyget har en automatiserad kvalitetskontroll som säkerställer omedelbar feedback om materialet är godkänt, detta ersätter och effektiviserar processen med att ladda upp kampanjmaterial.
  3. Ökad flexibilitet
    En ökad flexibilitet med att kunna byta eller ändra material upp till en arbetsdag före kampanjstart, till skillnad från tidigare tre arbetsdagar. Ni kan även ladda upp flera material och ha vissa aktiva och andra passiva för enkel hantering av ändringar, även under pågående kampanj. Detta spar tid och förkortar tiden mellan leverans och publicering.

”Admarket Creative upload är ett smidigt sätt att leverera material till våra kampanjer hos Schibsted. Man får snabbt en överblick över vilka annonsformat som behövs samt info om specifikationer. Efter uppladdning ser man direkt om materialet följer riktlinjer och safe zones. Uppskattar det enkla gränssnittet och att man snabbt får återkoppling vid eventuella frågor samt en mailbekräftelse att kampanjen är redo för start. Tidseffektiv och snygg lösning.”

Josefin Berlin
Head of Ad Operations på Bizkit Havas

”Vi jobbar i många olika system och att ha möjligheten att själv kunna gå in och ladda upp material och implementera trackingtaggar gör det smidigt att implementera och ger oss hög kontroll. Att direkt få feedback från Adops kring materialet är också en smidig process när vi hanterar mycket material åt många olika kunder och kampanjer.”

Amanda Werner
Digital Specialist på Scream Göteborg

Hur bokar jag min kampanj?

  1. Bokning
    Din Client Manager på Schibsted bokar in köpt kampanj
  2. Annonsuppladdning
    a) Logga in eller skapa ett konto i Admarket
    b) Ladda upp annonsmaterial senast 1 arbetsdag innan kampanjstart
  3. Färdigställande
    Schibsted AdOps sammanfattar och godkänner uppladdning
  4. Kampanjstart
    Som annonsör kan du ha aktivt och passivt material för enkel hantering av ändringar under pågående kampanj
  5. Rapportering
    Som annonsör har du full översikt och liverapportering av din kampanj

Hur fungerar Creative upload? Steg för steg.

1. Via kampanjlistan i Admarket får du en översikt över alla dina kampanjer hos Schibsted
2. Från kampanjlistan tar du dig enkelt till annonsuppladdningen
3. Välj vilket line item du vill addera ditt material till
4. Fyll i vad som efterfrågas för det specifika annonsformatet väl inne i annonsuppladdningen

5. Färdigt!

Undantag för vilka material som stöds av Creative upload.

Behöver du hjälp att komma igång?

Klicka här för att komma till Admarket. I Admarket kan du registrera dig och få tillgång till Creative upload.
Väl inne i Admarket har du tillgång till Schibsted supportchatt där Schibsteds AdOps-team hjälper dig.
Din Client Manager hos Schibsted och supportteam stöttar dig längs vägen.

Dela: