Implementering av IAB-standarden TCF

Schibsted har anslutit sig till den internationella IAB-standarden “The Transparency & Consent Framework”, som används för att kommunicera en besökares samtycke mellan olika aktörer i mediebranschen. Under de närmsta månaderna kommer Schibsted att fokusera på utveckling och implementering av nödvändig infrastruktur, där några av våra sajter är live med TCF redan idag.

Det legala landskapet är i snabb förändring och vi är säkra på att vi genom implementeringen av TCF och anslutning till resten av marknaden skapar de bästa förutsättningarna framåt för Schibsted, våra användare, annonsörer och partners.

Implementeringen förändrar inte Schibsteds åtagande gentemot våra besökare och vi kommer att tillämpa samma policies som tidigare för att säkra våra besökares integritet.

Detta innebär följande:

  • Schibsted kommer initialt att tillämpa TCF på programmatiska köp.
  • Schibsted kommer ha något längre förflyttning för IO vilket innebär att vi kan tillgodose nuvarande avtal manuellt.
  • Om ditt val av tredjepartsleverantör stödjer TCF så kommer vårt dagliga arbete att fortsätta opåverkat. Säkerställ dock att ditt val av leverantör har ett ramverk för TCF om du köper programmatiskt.
  • Schibsted kommer fortsättningsvis inte kunna stödja leverantörer eller partners som verkar utanför TCF. I praktiken innebär detta att leverantörer som inte följer TCF inte kommer ha möjlighet att köpa Schibsteds varulager programmatiskt i framtiden. Om du väljer att ansluta dig till TCF som leverantör eller partner kommer vi att ompröva situationen.

Vi är medvetna om att förändringen kan påverka ditt sätt att köpa annonsering hos oss. Du är varmt välkommen att höra av dig vid eventuella frågor eller funderingar.

Gustaf Möllefors
Head of Programmatic på Schibsted Marketing Services
gustaf.mollefors@schibsted.com

Dela: