Därför ska du inte förlita dig på “Unique users” som kampanjmått

Att veta hur många personer som nås av en annons är grunden för all typ av marknadsföring. Hittills har man bland annat använt sig av mått som ’Unique users’, som är ett antal unika enheter eller kakor och inte antal personer. Det ger långt ifrån en fullständig bild av kampanjeffekten.

Med en ökad digital fragmentering och i takt med att tredjepartskakor fasas ut, har Unique users blivit ett mindre pålitligt mått. Låt oss ge två exempel:

  1. Det genereras cirka 30 miljoner Unique users i Schibsteds universe på en månad – det är betydligt högre än både den svenska befolkningen och Schibsteds faktiska medieräckvidd. 
  2. Ett annat exempel är där två kampanjer båda estimeras nå 5 miljoner Unique users, men den ena kampanjen når 3 miljoner personer i slutändan, och den andra 4 miljoner. Det varierar alltså från fall till fall och går inte att göra pålitliga estimat kring.

Schibsted Reach – rusta för framtiden

I september lanserade vi på Schibsted en ny och helt unik mätmetod – Schibsted Reach. Metoden går ut på att mäta antalet personer som nås av en digital annons genom två grupper på våra sajter; inloggade och icke-inloggade. Tillsammans ger det dig som annonsör en god överblick av kampanjeffekten.

Inloggad räckvidd

På Schibsteds plattformar har vi 2,3 miljoner aktiva och inloggade användare per vecka, det står för ca 35 % av vår totala användning. Det är användare som vi har god insikt i. Vi vet bland annat hur ofta de besöker oss och vilka sajter de är inne på, oavsett om de befinner sig på en dator, mobil, Aftonbladet, Blocket eller SvD.

Icke-inloggad räckvidd

Den andra gruppen som gör Schibsted Reach så pass täckande är den vi kallar för “icke-inloggade”. Här applicerar vi Norstats paneldata och andra statistiska beräkningar av användarbeteende. 

Metoden gör också att vi tydligt kan se om två visningar är en person på två sajter, eller två personer på två sajter. Med andra ord ser vi till att inte räkna en person fler gånger – vi eliminerar potentiella överlapp. 

Så tar du nästa steg

Att tolka på marknadsläget är det nu du som annonsör bör se över ditt sätt att mäta kampanjer och fråga dig själv; får jag verkligen en sann bild av min annonseffekt?

Titta igenom dina processer, hur mäter och analyserar du din kampanjeffekt idag, vad är dina möjligheter? Fundera på hur du kan växla om genom att gå från en kampanjrapportering baserad på Unique users till en kampanjrapportering baserad på räckvidd i form av personer.

Är du redan kund hos oss idag så är du nära en träffsäker annonsmätning. Du bokar enkelt din nästa kampanj i Admarket och efter slutförd kampanj får du en automatiskt genererad kampanjrapport med Schibsted Reach direkt i plattformen.

Är du inte kund kan du kontakta oss för mer information här!

Dela: