Christer Ljones om Schibsteds tillväxtresa och framtida strategier
Under Snowflake World Tour den 17 oktober på Tele2 Arena i Stockholm intervjuades Christer Ljones, Director of Ad Data Capabilities på Schibsted, av Ryan Green, programledare för Data Cloud Now.
I intervjun berättar Christer Ljones bland annat om Schibsteds tillväxtresa – från ett litet förlag grundat 1839 till att idag vara ett internationellt mediebolag med över 5000 anställda som levererar nyheter och underhållning till över sju miljoner svenskar och norrmän via en rad olika kanaler.
Innovation som drivkraft i ett föränderligt medielandskap
Christer delade med sig av insikter om trender i medielandskapet – utvecklingen av Schibsteds allt-i-ett produkt med samlat erbjudande av innehåll där vi, både från ett annonserings- och prenumerationsperspektiv, ser att vi blir en enad aktör för användaren.
Han diskuterade även den snabbt växande retail-media-trenden – hur företag använder sina kunddata både inom och utanför sina egna kanaler och lyfter hur viktigt det är för Schibsteds långsiktiga finansiering. Christer beskriver hur Schibsteds datastrategi banar väg för framtida framgångar.
Vidare reflekterade Christer över Schibsteds beslut att dela upp verksamheten i två bolag, och hur det stärker företagets möjligheter att möta framtidens utmaningar. Han delade också insikter om Schibsteds viktigaste prioriteringar för de kommande åren.
Se videon för att ta del av hela intervjun!