Mazda

Mazda x Schibsted

Genom ett samarbete med Schibsted utforskade Mazda nya vägar för marknadsföring. Resultatet blev en engagerande och effektiv kampanj som inte bara ökade kännedom och preferens kring deras senaste lansering av Mazda MX-30 R-EV utan också ledde till många nya potentiella kunder som valde att ta intresset vidare till Mazdas egen hemsida. Tack vare tillströmningen av besökare på hemsidan fick Mazda över 330 personer att genomföra och avsluta en bilkonfiguering. På det sättet har Schibsted varit med under hela köpresan, från A till Ö.

Utmaningen: introducera Mazda MX-30 R-EV till målgruppen

Mazda stod inför utmaningen att introducera sin senaste innovation, Mazda MX-30 R-EV, till sin målgrupp på ett sätt som skulle skapa kännedom och förståelse för bilens unika egenskaper och teknologi. Dessutom var det viktigt att öka varumärkespreferensen på både kort och lång sikt.

Lösningen: kreativ användning av Schibsteds premiumformat

För att möta denna utmaning genomförde Mazda en nativekampanj på Schibsteds plattformar, där de testade vårt premiumformat för första gången. Istället för att följa en traditionell marknadsföringsapproach lät Mazda teamet hos Schibsted utforska formatets potential och låta kreativiteten blomstra.

– I vår senaste nativekampanj med Schibsted testade vi deras premiumformat för första gången. Utan att veta hur vi skulle använda formatet på bästa sätt lät vi teamet själva använda sin kreativitet och hitta en unik vinkel, vilket de gjorde med bravur! berättar Lisa Sahlén, Marketing Communications Manager på Mazda.

Genom att publicera artiklar med personligt och välriktat innehåll på SvD och Omni lyckades Mazda fånga läsarnas intresse och förklara MX-30 R-EV:s unika fördelar på ett engagerande sätt.

Resultatet: ökad kännedom, preferens och många nya potentiella kunder

Kampanjen överträffade förväntningarna och genererade totalt över 61 000 läsare. Lägg därtill en snittlästid på hela två minuter och tio sekunder och en imponerande exit-CTR på 8,2%. Detta resulterade i att över 5 000 potentiella kunder hittade in till Mazdas sajt, och av dessa valde inte mindre än 333 att själva börja bygga sin egen variant av bilen; ett tydligt bevis på hög kvalitet på den trafik som förmedlades vidare från de båda premiumartiklarna. Kampanjen ökade inte bara kännedomen om Mazda MX-30 R-EV utan har också bidragit till att stärka Mazdas varumärkesposition på marknaden.

– Kampanjen överraskade stort och vi är otroligt nöjda med resultatet. Vi ser fram emot ett nytt samarbete! tillägger Lisa.

Och så här säger Rickard Reinli, Content Producer på Schibsted Brand Studio:

– Denna kampanj har varit en ren succé på alla fronter. På SvD såg vi fantastiska siffror med en genomsnittlig lästid på över två minuter tillsammans med en imponerande klickfrekvens. Även på Omni genererade kampanjen väldigt positiva resultat och vi är väldigt glada över att Mazda valde att lita på oss och ge oss fria tyglar; resultatet talar för sig självt.

Teamet från Schibsted:

Linn Larsson, Client Manager linn.larsson@schibsted.com
Rickard Reinli, Content Producer & Project Manager rickard.reinli@schibsted.com
Liv Hävermark, Front Manager liv.havermark@schibsted.com
Hannah Nordenskjöld, Project Manager hannah.nordenskjöld@schibsted.com

Dela: