Calendar Ad Dagsvy
Tidsstyrt innehåll anpassat till sajtens kontext. Perfekt format för att pusha produkter som är kopplade till en viss tid på dagen.
För information gällande print, följ denna länk och se aktuell flik under “Specifikationer”.
Materialfrågor för print (SvD och Aftonbladet) kan mejlas till materialinfo@schibsted.com.
Om du har frågor kring specifikationen så är du välkommen att kontakta Ad Operations.
Vi är bemannade mellan 08:00–17:00 måndag till fredag.
Denna specifikation är ämnad för producenter av annonsmaterial baserat på HTML5 och som ska användas till digital annonsering på Schibsted. Följande riktlinjer är viktiga för kampanjens framgång och leverans och material som inte följer riktlinjerna kommer därför inte att godkännas. För specifika vikter och storlekar se specifikation under respektive produkt.
Klick
Villkor
Schibsted testar alla annonser innan godkännande, detta inkluderar att testa prestandan av annonsmaterial på simulerade system.
Följer ni riktlinjerna ovan bör materialet fungera som det ska och således bli godkänt.
Väljer ni att producera egna HTML5-annonser utan hjälp från våra certifierade produktionsbolag är det dock ert ansvar att se till att annonsen fungerar.
Fungerar inte materialet som det är tänkt lägger vi materialet på en testsida och url skickas därefter tillbaka till produktionsbyrån för egna tester.
Safeframe
På Schibsteds sajter körs annonserna i en så kallad safeframe. Detta görs för att skydda användaren från attacker utförda via annonser.
Safeframe innebär kort att annonsen inte kan komma åt övrig sajt utan sajtens tillåtelse.
För annonsören innebär det att annonsen t.ex. inte kan se sin position på sidan.
För mer information om hur man mäter viewability med safeframe hänvisar vi till IABs riktlinjer.
Klick till extern webbläsare från app
I Schibsteds appar öppnas alla länkar i en intern webbläsare i appen.
Detta görs för att användaren så smidigt som möjligt ska kunna återvända till appen efter besöket på annonsen landningssida.
Vill man som annonsör länka ut till telefonens vanliga webbläsare så går det att göra med exemplet av kod nedan.
<script src="https://acdn.adnxs.com/mobile/anjam/anjam.js"></script> <div id="banner" onclick="openLink()"></div> <script> var clickTag = "https://example.com"; function openLink() { if (anjam.ready) { //Banner is in app anjam.ExternalBrowser(clickTag); } else{ //Banner is in web window.open(clickTag, "_blank"); } } </script>
HTML-ZIP
Utöver ovan specifikation som gäller för alla material så ska nedan riktlinjer följas för material som ska laddas upp i Schibsteds annonsserver Appnexus.
Generellt
Materialet ska endast innehålla en (1) index.html fil.
Alla externa referenser måste vara https.
Klick – SV
Vid inlämning av HTML-zip får landningssidan inte vara hårdkodad i annonsen, eftersom Appnexus kräver att den definieras i adservern i samband med uppladdning av materialet.
Implementera istället klicken enligt nedan instruktioner:
1. Lägg till följande JavaScript i index.html
<script type="text/javascript"> function getParameterByName(name) { var match = RegExp('[?&]' + name + '=([^&]*)').exec(window.location.search); return match && decodeURIComponent(match[1].replace(/\+/g, ' ')); } var clickTag = getParameterByName('clickTag'); </script>
2. Addera clickTag variabeln till valfritt element i HTML-koden
Exempel 1 – div
<div onclick="window.open(clickTag, '_blank');"></div>
Exempel 2 – JavaScript
<div id="banner"></div> <script> document.getElementById("banner").addEventListener("click", function() { window.open(clickTag, '_blank'); }, false); </script>
Exempel 3 – a href
<a href="javascript:void(0)" onclick="window.open(clickTag, '_blank');">
Testa lokalt på datorn genom att öppna upp html-filen i önskad webbläsare och sedan addera
?clickTag=http://www.example.com i webbläsarens adressfält, ladda om sidan med den nya adressen och klicka sedan på bannern. Hamnar du på www.example.com fungerar bannern som den ska.
Här finns ett exempelmaterial att ladda ned.
Det är i de flesta fall möjligt att använda sig av tredjepartstaggar vid annonsering på Schibsted, se specifikation på respektive produkt för möjligheten till användning av tredjepartstaggar.
Tredjepartstaggar innebär att annonsen hostas på en extern server och att Schibsted får en kod att boka in på annonsutrymmet. När ett anrop till annonssystemet besvaras av kampanjen kommer koden ifråga att köras på sidan och annonsen som denna pekar på kommer att visas.
Samma generella riktlinjer som gäller för displayannonsering gäller för tredjepartsannonser.
Se godkända tredjepartsaktörer för annonsering på Schibsted här.
OBS! Ej att förväxlas med Outstream som måste produceras av Schibsted Production. Notera att en video in banner ska produceras i HTML5, vi kan ej ta emot rena MP4-filer. Schibsted mäter endast klick, impression och viewability för video in banners.
Riktlinjerna som gäller för alla displayannonser ska följas, utöver dessa ska även nedan följas:
Filvikter
Formatets (exempelvis panorama) ordinarie filvikt gäller fortfarande, men utöver ordinarie filvikt finns ytterligare spelrum för filmen om den ska spelas automatiskt (görs alltid med polite load):
Desktop/tablet: 1000 kb
Mobil: 500 kb
Exempelvis ska en Video-in-banner Desktop Panorama 980×240 väga max 200 kb initial load (innan sajten laddat klart), max 1000 kb polite load (efter onload-eventet). För video som ska spelas upp efter klick från användaren finns ingen begränsning, men viktigt att man då ser till att videon inte laddats in innan dess.
This specification is intended for producers of advertising material based on HTML5 and which will be used for digital advertising at Schibsted. The following guidelines are important for the success of the campaign and its delivery. Therefore materials that do not follow the guidelines will not be approved. For specific weights and sizes, see specification under each product.
Click
We recommend that 100% of the ad space is clickable.
Click on ad must open in a new window / tab.
Terms
Schibsted tests all ads before approval, this includes testing the performance of advertising material on simulated systems. If you follow the guidelines above, the material should work as it should and thus be approved. If you choose to produce your own HTML5 ads without the help of our certified production companies, however, it is your responsibility to ensure that the ad works. If the material does not work as intended, we place the material on a test page and the url is then sent back to the production agency for our own tests.
Safeframe
On Schibsted’s sites, the ads are run in a so-called safeframe. This is done to protect the user from attacks performed through advertisements. In short, Safeframe means that the ad cannot access the rest of the site without the site’s permission. For the advertiser, this means that the ad e.g. can not see its position on the page. For more information on how to measure viewability with safeframe, please refer to IAB’s guidelines.
Click for external browser from app
Schibsted’s apps open all links in an internal browser in the app. This is done so that the user can return to the app as smoothly as possible after visiting the ad landing page. If you as an advertiser want to link to the phone’s regular browser, you can do so with the example code below.
<script src="https://acdn.adnxs.com/mobile/anjam/anjam.js"></script> <div id="banner" onclick="openLink()"></div> <script> var clickTag = "https://example.com"; function openLink() { if (anjam.ready) { //Banner is in app anjam.ExternalBrowser(clickTag); } else{ //Banner is in web window.open(clickTag, "_blank"); } } </script>
HTML ZIP
In addition to the above specification that applies to all materials, the following guidelines must be followed for materials that are to be uploaded to Schibsted’s advertising server Appnexus.
Generally
The material should only contain one (1) index.html file.
All external references must be https.
Click
When submitting HTML zip, the landing page must not be hard-coded in the ad, as Appnexus requires that it be defined in the ad server in connection with uploading the material. Instead, implement the clicks according to the instructions below:
1. Add the following JavaScript to index.html
<script type="text/javascript"> function getParameterByName(name) { var match = RegExp('[?&]' + name + '=([^&]*)').exec(window.location.search); return match && decodeURIComponent(match[1].replace(/\+/g, ' ')); } var clickTag = getParameterByName('clickTag'); </script>
2. Add the clickTag variable to any element in the HTML code
Here are some examples:
Example 1 – div
<div onclick="window.open(clickTag, '_blank');"></div>
Example 2 – JavaScript
<div id="banner"></div> <script> document.getElementById("banner").addEventListener("click", function() { window.open(clickTag, '_blank'); }, false); </script>
Example 3 – a href
<a href="javascript:void(0)" onclick="window.open(clickTag, '_blank');">
3. Test
Test locally on the computer by opening the html file in the desired browser and then adding
?ClickTag = http: //www.example.com in the browser’s address bar, reloading the page with the new address and then clicking on the banner. If you end up on www.example.com, the banner works as it should.
Here is an example material to download.
Third-Party Tags
In most cases, it is possible to use third-party tags when advertising on Schibsted, see specification of each product for the possibility of using third-party tags.
Third-party tags mean that the ad is hosted on an external server and that Schibsted receives a code to book into the advertising space. When a call to the ad system is answered by the campaign, the code in question will run on the page and the ad it points to will appear.
The same general guidelines that apply to display advertising apply to third-party ads.
See approved third-party players for advertising on Schibsted here.
NOTE! Not to be confused with Outstream which must be produced by Schibsted Production. Note that a video in banner must be produced in HTML5, we can not accept pure MP4 files. Schibsted only measures clicks, impressions and viewability for video in banners.
The guidelines that apply to all display ads must be followed, in addition to these, the following must also be followed:
File weights
The regular file weights of the format (eg panorama) still apply, but in addition to the regular file weight, there is additional leeway for the film if it is to be played automatically (always done with polite load):
Desktop/Tablet: 1000 kb
Mobile: 500 kb
For example, a Video-in-banner for Desktop, Panorama 980×240, must weigh a maximum of 200kb initial load (before the site loads completely), a maximum of 1000kb polite load (after the onload event). For video to be played after clicks from the user, there is no limit, but it is important that you then make sure that the video has not been uploaded before that.
Från och med 25 Maj 2018, när den nya Dataskyddsförordningen (GDPR) infaller, kommer endast följande tredjepartsaktörer tillåtas för annonsering på Schibsted*:
För den programmatiska affären är det endast följande DSP:er som tillåts efter 25 Maj 2018*:
Nya bokningar kan med fördel göras genom Schibsted Self-Serve Admarket,
där material hostas genom Adssets.
Övriga förhållningsregler:
Javascriptbibliotek från etablerade aktörer, exempelvis CreateJS, godkänns
under förutsättningen att inga cookies eller mätpixlar används.
Hosting av PNG, JPG, GIF och andra bild och video-assets hos en CDN, exempelvis Amazon S3,
eller annonsörens egen domän, godkänns under förutsättning att inga cookies eller mätpixlar används.
Det är tillåtet att hosta fonter externt.
Det är tillåtet att använda Adobe Animate / Edge.
Interna effektmätningsverktyg som Schibsted erbjuder sina annonsörer, så som Inizio,
NEPA och RAM kommer fortsatt tillåtas.
UTM-länkar är godkända.
Listorna uppdateras löpande.
Senaste uppdatering: 2021-07-01
Datapolicy
Här kan du läsa Schibsted Datapolicy
Cookiepolicy
Här kan du läsa Schibsted Cookiepolicy
Persondatapolicy
Här kan du läsa Schibsted Personuppgiftspolicy
”*” anger obligatoriska fält